Indiánská Historie
Na našich akcích určených pro veřejnost jako jsou například ,,Poslední indiánské války ,, pořádané ve Březně u Chomutova dostáváme mnoho dotazů na téma , jest-li se dají ty informace o indiánech které zájemcům povídáme někde sehnat , přečíst nebo jestli jsou někde nějaké návody jak si co zhotovit nebo sehnat . Proto jsme se rozhodli , že na stránkách NORTH WESTERN TERRITORY uveřejníme několik článků ve formě volných pokračování , které zájemcům o původní obyvatele Ameriky přiblíží jejich kulturu .
Určitě nebude celkem na škodu , připomenout si známé prérijní kmeny . Zároveň Vám tak možná oživíme to , co již o nich víte . Je samozřejmé , že některé kmeny obývaly dříve či později oblasti Skalistých hor . Snad proto nebude vadit , že přesto použijeme i v jejich případě slovo prérijní . Některé indiánské tlupy z plání působily částečně i na severu Mexika . Informace o všech těchto národech se během let postupně doplňují či opravují . Stává se tak , že podklady uvedené v dřívějších publikacích , jsou dnes již pozměněné . Sestavíme náš přehled abecedně , jak se říká po pořádku . Rozdělíme také naše pojednání na několik částí , ve kterých se budeme zaobírat jak všeobecně známými věcmi tak některými zvláštnostmi , specifiky a zajímavostmi u jednotlivých kmenů a zkusíme je popsat trochu podrobněji .SEVEROAMERIČTÍ INDIÁNI
Prerijní indiáni byli původně obyvateli oblasti Velkých jezer v Kanadě a postupně byli ostatními kmeny vytlačeni v neustálých válkách na okraje Velkých plání. Živili se lovem, zemědělstvím a sběračstvím . S nástupem prvních koní získaných od bělochů ( od roku 1630 ) zabydleli postupně celé prérie. Hlavním zdrojem obživy se stali bizoni, kteří kromě potravy poskytovali materiál na oděvy, stany a předměty denní potřeby. Jejich maso se sušilo, drtilo a upravovalo na směs zvanou Bapa ( Pemikan ) .
V životě Indiánů hrálo velikou roli náboženství. Obyvatelé plání věřili v moc přírodních sil a v každé věci dovedli spatřit jeho ducha či kouzlo. Toto známe například pod názvem Wakan Tanka ( Sioux ) – Tajemná Síla nebo Velký Duch. Obřady, posty, rozjímání, to vše mělo v životě Indiánů své místo.Starostí mužů byl lov a boj s okolními kmeny. Ženy se staraly o rodinu, jídlo, bydlení a oděvy. Muž mohl mít obvykle více žen, pokud je ovšem uživil. Za nevěstu se většinou platilo koňmi . Typickým obydlím byl kuželovitý lehce přenosný kožený stan, známý pod názvem Tee-pee ( Lakotové, Černonožci, Vrány, Šajeni atd ). Některé kmeny také žily v kruhových kopulovitých chýší ze dřeva a hlíny ( Pawnee, Mandanové, Hidatsové atd ) .Indiáni se cenili odvahy a čestnosti. Lhář a líný člověk neměl mezi nimi místo. Děti se vychovávaly příkladem, bez bití i když někdy rána klackem v pravý čas a na pravém místě je na celém světě nejlepší přesvědčovací prostředek . Každý obyvatel prérií pamatoval na vdovy, sirotky a staré lidi. Pomoci slabšímu členu kmene bylo ctí. Cílem muže bylo získat co nejvíce válečných poct a uznání. To často vedlo k odvaze a riskování.Indián byl člověk svobodný a nerad se podřizoval. Náčelnictví – to byla ryze funkce bez výhod , ale se spoustou povinností. Člověk , který byl jmenován náčelníkem, musel jít příkladem a být také štědrý.To je důvod proč byl nezřídka náčelník jeden z nejchudších lidí .
Prérijní Indiáni mezi sebou často bojovali a toho využívali běloši , kteří zatlačovali Indiány do nehostinných míst. Indiáni se tomuto tlaku přirozeně bránili. Bojovali statečně a tvrdě, avšak proti přesile a technickému pokroku. V boji proti bezohlednosti a převaze vetřelců však neměli nejmenší naději. Navíc je decimovaly nemoci bílých - neštovice, cholera , chřipka i obyčejná rýma . Dále je ničil také alkohol záměrně rozšiřovaný a prodávaný obchodníky. Bílí lovci a osadníci jim také cíleně vybíjeli bizony hlavní zdroj jejich obživy. Díky tomu tak umírali hlady a zimou. Zbyla pro ně pak jen území určená vládou USA tzv. rezervace . Byla to místa o která většinou nikdo neměl zájem, polopouště bez vody a tedy bez možností cokoliv pěstovat nebo chovat domácí zvířata . Zde byli odsouzeni k čekání na příděly od vlády a správců rezervací. Celý tento rezervační systém byl prostoupen korupcí a rozkrádáním přídělů určených pro indiány .
Dnes se Indiáni soudí s vládou USA o svá zákonná práva. Ve své uloupené vlasti jsou nejchudšími ze všech Američanů. Jejich práva jsou často hájena Hnutím amerických Indiánů ( AIM ) . V duchu svých válečných tradic hodně Indiánů působí dnes v ozbrojených složkách USA. Důvodem bývá i finanční zajištění, neboť nezaměstnanost je mezi indiánskou populací značná. I přes obrovské problémy a strasti se kterými se původní obyvatelé Amerického kontinentu museli potýkat a ještě potýká , tento národ přežil. Překročil hranici času , která jej dělila od úplného zániku , znovu vstává a kráčí do budoucnosti nesouce hrdě odkaz svých dějin a kultury .
Mapa prérijních kmenů 1870
PRÉRIJNÍ KMENY
ARAPAHOVÉ
Vlastním jménem Inúna - ina ( Naši ) . Kmen z jazykové skupiny Algonkinů . Příbuzní Atsinů . Původně žili v oblasti Velkých jezer odkud byli vytlačeni obyvateli Východních lesů do centrálních plání v 17. – 18. století . Dnes asi 7.000 příslušníků . Základní hospodářskou jednotkou kmene byla tlupa , tvořená matrilineárními rodinami . Důležitou roli ve společnosti měl systém věkových stupňů . Kmen se scházel jednoročně při příležitosti Slunečního tance . Nepřátelé Šošonů a Pawnee .
Náčelníci - Malý havran , Levá ruka , Černý medvěd , Kouzelník
Bílá Košile Černý Kojot Malý Pták Medvědí Žena Ostrý Nos Velký Chlapec Žlutý Kůň
ASSINIBOINOVÉ
Vlastním jménem Nakota . Kmen patří jazykově do skupiny Sioux . Byli to lovci a sběrači . Koncem 19. století asi 10.000 příslušníků , dnes asi 2.500 . Činnost kmene ovlivňoval silný válečný spolek , který ho ochraňoval , řídil lov a nájezdy . Taneční spolky mužů pořádaly výroční Tanec slunce nebo Bizoní tanec . Assiniboinové byli spojenci Kríů a nepřátelé Černonožců . Jako jedni z posledních odešli do rezervací .
Náčelník Čtyři Býci Oblačný Muž
( v současné době obývají část území v Kanadě - Saskatchewan , Alberta , Manitoba )
CROW ( Absároke )
Vlastním jménem Ptačí lid , někdy také Vraní lidé . Původně to byli zemědělci v povodí řeky Missoury . Prosluli jako válečníci a stopaři . Jazykově patří do rodiny Sioux , příbuzní Hidatsů . Koncem 18. století asi 5.000 osob , dnes 10.000 . Společenství se dělí na tři teritoriálně vymezené skupiny a to - Horské Vrány , Říční Vrány a Kopnutí do břicha . Skupiny se členily do 12 matri - ilineárních rodů . Důležitým byl obřad Tabákové společnosti a Tanec slunce . Kmen podporoval USA ve válkách proti okolním kmenům . Válečné spolky : ÍÁXUHKE - Liščí společnost , WARAXÍŠŠE - Kusy dřeva , WIŠKISA - TE - Velký pes , IŠČIŠIPIA - Špinavá ruka , WU - PČAKE - Vlastník palice , ČI - RAPAKE - Vlastník dýky , Í - ŠIPIA - Špinavá ústa , WIŠKÍÁTE - Malý pes , WIŠKAWA - RA - XE AŠKE - WIA - Dlouhý divoký pes
Náčelníci - Mnoho úderů , Vraní medicína , Dvoje legíny , Červený medvěd , Skvrnitý kůň , Železný býk , Zkažené břicho , Černonožec Velký zloděj
Žlutý Ocas Bílá Labuť Bílí Medvěd Drží Nepřítele Kouzelná Vrána Kudrnatý Býčí Jazyk Dvě Kamenná Kouzla
Mnoho Úderů Pronásludeje Sleduje Nepřítele
ho Bílí Muž
ČERNONOŽCI
Jazykově patří k algonkinské rodině . V roce 1780 asi 10.000 , dnes asi 18.000 členů Byli decimová ni cholerou a neštovicemi , kterými byli záměrně nakaženi od bílých . Dělí se na čtyři skupiny : Amshapi Pikuni - Jižní Pieganové , Apatousi Pikuni - Severní Pieganové , Siksikaua - Černonožci - Kainah - Krvaví ; Mezi prvními začali chovat koně a získali i střelné zbraně . Byli děleni na lovecké tlupy o velikosti 20 až 30 rodin . Vše u nich bylo založeno na systému spolků . Tyto spolky se spojovaly v jakési velké bratrstvo zvané Všichni kamarádi . Nepřátelé všech sousedních kmenů .
Válečné spolky : Kukuís - Holubice , Soisksíssiks - Moskyti , Mátsiks - Udatní , Šílení psi , Rohy , Stámiks - Býci , Bizoní společnost
Náčelníci - Bílé tele , Vraní orel , Horský náčelník , Běžící orel
Horský Náčelník Kudrnatý Medvěd Malý Pes Vraní Orel
KIOWOVÉ
Vlastním jménem K-i-gwu - Hlavní lidé, Kwuda - Vyvolení nebo také Kajova - Vládci , Ti kteří jsou v čele. Koncem 18. století asi 2.000 osob, dnes asi 5.500. Jazykově patří do rodiny Kiowa - tano. Dříve obývali východní svahy Skalistých hor ale časem sestoupili na Pláně, kde se sblížili se Sarsii a Vraními Indiány. Pod tlakem Arapahů a Šajenů ale později ustoupili na jih k Arkansasu, kde se střetli s Komanči. Po několika letech bojů však spolu tyto kmeny uzavřeli v roce 1790 mír. Od té doby žili oba národy takřka neoddělitelně. Tito lovci bizonů byli velmi bojovní, skvělí jezdci a chovatelé koní. Podnikali nájezdy i do Mexika. Počet vlastněných koní byl určující pro status a postavení ve společnosti. Spolu s Komanči se Kiowové podíleli na obchodu se zajatci i koňmi, a to prostřednictvím Wičitů a kmene Tano. Vzrůstem jsou Kiowové lidé zavalitější a mají tmavší pleť. Mluvili nosním rytmickým jazykem. Tito Indiáni byli rozdělení do sedmi skupin - Kata, Kogui. Kaigwu, Kingeo, Kongtalyui, Kuato. Zvláštní skupinu pak tvořili Semat tzv. Kiowa - Apači. Jednotlivé skupiny kmene tábořili v kruhovém uspořádání. Samotní Kiowové byli ještě rozděleni do několika společenských tříd. První byla Onde - slavní válečníci a náčelníci. Druhá třída byla Odegupa - menší podnáčelníci a svatí muži. Třetí třídu prostých lidí, kteří tvořili polovinu kmene, nazývali Kaan. Čtvrtá skupina Dapom byla označením pro bláznivé. Členství v kastě nebylo ale doživotní, podle zásluh se mohl jedinec ponížit nebo vyvýšit. Společnost byla ještě organizována do tlup tvořených skupinami příbuzných a to hlavně bratři s rodinami. Nejstarší z bratrů byl většinou vůdcem tlupy. Ve vesnicích fungovala táborová policie. Válečné spolky - Černé nohy - legginy, Divocí koně, Koňské čapky, Mladé horské ovce. Nejprestižnější byl válečný spolek Koitsenko pro deset největších bojovníků. Každý spolek měl své tance a obřady. U některých z nich byl zákaz používání určitých jídel nebo zákaz styku s určitými osobami. Náboženství kmene bylo animistické a polyteistické. Hlavním obřadem byl Tanec slunce - K´ado, který byl přístupný i ženám. Dalším mystickým obřadem byl Seni, jehož součástí bylo užívání peyotlu. Kiowové měli piktografický kalendář dějin, a to Anko - měsíční kalendář, Sett´an - každoroční kalendář. Členové kmeny patřili ke zdatným umělcům ve zdobení a piktografických záznamech činů i životních příběhů . Kmen léta bojoval proti USA za záchranu bizonů a svého způsobu života . Byl však vojenskou silou nepřítele donucen přesídlit do rezervace v jihozápadní Oklahomě. Některé tlupy přesto žili na svobodě až do roku 1875. Náčelníci - Osamělý Vlk, Satanta, Kopající Pták, Bílý Kůň, Satank, Dohasan - Malá Hora Nepřátelé s Apači, Utahy, Navahy, Tonkawy. ( dnešní výskyt - USA - Oklahoma )
KIOWOVÉ Kau-Lay-Ty Dřevěné Kopí Dvě Sekery Spící Vlk Zachránce
s manželkou s manželkou
KOMANČOVÉ
Jazykově patří k Juto - aztécké rodině. Původně žili patrně ve Wyomingu. Kolem roku 1700 se tito oddělili od Šošonů a migrovali na jihovýchod do Nebrasky i Texasu. V dřívějších dobách chovali ovce a pěstovali kukuřici i tabák. Během migrace si osvojili chov koní a stali se typickými představiteli prérijní kultury. Koncem 18. století v počtu asi 20.000 lidí. Okolo roku 1851 postihla kmen epidemie, která jejich počet snižil na 12.000. Nejhůře na tom byl kmen v roce 1920, kdy jich zbylo jen 1.500. Dnes je Komančů 8.000. Významným rysem jejich kultury bylo válečnictví. Stali se postrachem texaských plání. Vlastnili velká stáda koní a patřili k nejlepším jezdcům. Již ve čtyřech letech dostávali chlapci a dívky poníky. Kůň změnil Komančům od základu život, ovlivnil jejich pohled na svět. Snadněji lovili a vítězili nad pěšími nepřáteli. V Novém Mexiku kradli koně Španělům a vyšlechtili vlastní chov poníků. Jezdci se soustředili na lehkost, rychlost a brilantní manévrování s poníky. Komančové bojovali 200 let se Španěly a podnikali časté nájezdy za kořistí. Nájezdníci dokázali překonat stovky mil během krátkého časového úseku. Byli skvělí střelci z luků a oblíbenou zbraní se stal i kolt. Za jednu minutu dovedl Komanč v trysku vystřelit až deset šípů, často kryt za tělem koně. Bojovníci také napadali nemilosrdně kmen Tonkawů, jehož příslušníci pomáhali Američanům jako zvědi. Komančové se skládali z osmi až dvanácti nezávislých skupin, které tvořily tlupy a když bylo třeba, vzájemně spolupracovaly. Názvy skupin se odvozovaly od jídel byl to starý šošonský zvyk. Některé ze skupin : Hoisové - Stromoví lidé, Kotsotekové - Pojídači bizonů, Kwahadové - Antilopy Parkeenaum - Vodní lidé, Nokoniové - Lid který se vrátí, Penatelové - Pojídači medu, Tahneemuh - Pojídači jater, Pehnahterkuhové - Vosy, Tenawaové - Ti co stojí po proudu, Widyunuuové - Widuy Yapa, Yamparikové - Pojídači kořenů. O kmenové záležitosti se starali náčelníci voleni na základě mimořádných vlastností, které posuzovala Rada náčelníků. Komančové si také vážili řečníků a nechávali je často mluvit na poradách v zájmu tlupy. Manželství byla polygamní, ženy měly těžký život ale mohly si vybrat manžela jakého chtěly. Nevěra žen se trestala uříznutím nosu. Jako jedni z mála obyvatel prérií ukládali Komančové své mrtvé do hrobů na pahorku. Často byl u hrobu obětován i oblíbený kůň válečníka. Většina prérijních kmenů naopak pokládala své mrtvé do korun stromů či na pohřební dřevěná lešení. Během let 1865 – 1875 došlo na Pláních k hromadnému vybíjení stád a to mělo pro Indiány zničující následky. Lidé hladověli a bojovníci útočili tvrdě na bílé lovce bizonů. Američané proto odpověděli vojenskou silou a v mnoha střetnutích Komanče porazili. Hladovějící Indiáni pak byli zahnáni do rezervací . V roce 1879 byl konec bizonů na pláních i konec volného kočovného života. Náčelníci - Deset medvědů, Quanah Parker, Červené Rukávy, Železná Košile, Zelený Roh, Bůvolí Hrb, Bílý Býk. Nepřátelé s Apači, Tonkawy, Osagy, Pawnee ( dnešní výskyt - USA - Oklahoma, Texas )
Mléčná Dráha s manželkou Albert Atocn Bizoní Hrb Stříbrný Nůž Tenikwa
Kmen ze skupiny Sioux. Od roku 1890 společně s Hidatsy asi 1.800 osob. Sami si říkali Numakiki - Lidé . Obývali horní tok řeky Missouri v severnější části prérií. Tyto Indiány pro jejich světlou pleť i vlasy považovali někteří běloši za potomky Vikingů. Někdy se jim proto říkalo Bílí Indiáni. Do 19. století žili v prostorných polozemnicích krytých hlínou a drny. Po první polovině 19. století byla původní obydlí nahrazena sruby. Národ měl celkem devět osad , příbuzné rodiny se ve vesnici zpravidla usazovaly vedle sebe a vytvářely tak jakési čtvrti. Domů mohla být celkem i padesátka. Sídliště stála většinou na vyvýšených místech nad řekou . Ves bývala obehnána palisádami a měla i strážnou věž. Uprostřed vesnice stával posvátný cedr , symbol mýtického hrdiny - Věčného Náčelníka. Obyvatelé těchto vesnic byli převážně zemědělci ale zabývali se také lovem bizonů. Pěstovali kukuřici , tykve, ořechy a slunečnice. Mandani znali mnoho tanců a pořádali četné slavnosti . Společnost byla sociálně organizovaná do matrilineárních rodů. Příslušníci kmene dbali značně na svůj vzhled , nosívali také hodně ozdob z nichž každá měla svůj význam. Muži mívali obličej bíle pomalovaný, ornamenty se lišily podle rodů s otcovskou posloupností. Ve vlasech vedle per nosívali také žlutě zbarvené koňské žíně. Levou ruku prý mívali tetovanou. Své mrtvé ukládali na pohřební plošiny za osadou, lebky pak pokládali na zem do kruhu k ostatním lebkám předků. Zajímavé bylo, že ženy stavěly pro vodní toky kulaté čluny z vrbového proutí a bizoních kůží. Kmen byl často napadán Lakoty a Assiniboiny . Společenství bylo decimováno neštovicemi a v roce 1837 zemřelo dokonce 98 % populace. Počet těchto Indiánů tak klesl na minimum a Mandanové se promísili s kmenem Hidatsů a Arikarů. Náčelníci - Deset Medvědů - Mato - Tope (v současné době obývají část území v USA - obchodní středisko Berthold )
Běžicí Tvář Kopí Malý John Vraní Srdce Žlutá Sova
a neznámý
PAWNEE ( PÓNI, PAUNÍ )
Jméno vychází z výrazu „ Pari „ či „ Pariki „ - Roháči. Jméno bylo kdysi odvozeno od zvyku mužů barvit i napouštět skalpy, spojovat je tukem a nosit je na způsob buvolích rohů na hlavě. Vlastní název spolku je Čahiksičahiks - mužové z mužů. Společně s Wičity osídlili pláně ve 14. století. Sídlili na řece Platte v Nebrasce a Kansasu. Údajně kdysi žili v Texasu i Novém Mexiku odkud je prý vytlačili Šošoni a Apači. Roku 1830 asi 10.000 osob, dnes asi 5.500. Jazykově se řadí do rodiny Caddo . Společenství tvořila konfederace kmenů Chaui, Kitkehahki, Pitahauerat a Skidi. Pěstovali kukuřici, fazole, dýně a tykve, byli výborní lovci. Stavěli si kruhová dřevěná a hliněná obydlí, do kterých se vešlo 30 – 50 lidí. Organizace kmene spočívala na vesnických shromážděních, která pak tvořila radu jednotlivých kmenů. Každá ves měla své posvátnosti i vlastního kouzelníka s heroldem, který jeho jménem oznamoval bojovníkům vše potřebné. Bojovníci byli povinni poslušností jen v tom případě, že ves byla napadena . Pawneové se dělili na dolní vrstvu chudých a horní vrstvu kněží válečníků a náčelníků. Vážení byli medicinmani ochraňující lidi před nebezpečím a nemocí. Lov bizonů byl privilegiem celého kmene, jednotlivcům nebylo dovoleno lovit na vlastní pěst. Zvykem mužů také bylo holit si hlavu vyjma úzkého pruhu podobnému kohoutímu hřebenu. Místo peří nosili na hlavách turbany v době míru a v době války zmíněné „ bůvolí rohy „ Někteří z nich se zdobili tetováním. Hlavním prvkem jejich náboženství byl kult nebeských těles a zemědělské kulty. Byl uctíván polobůh Tirawa, Jitřenka, kukuřice, hrom, bouře, vítr a pod. Jako jediní z prérijních Indiánů praktikovali v obřadu Jitřní hvězdy lidské oběti. Jitřence bývala zaslíbena mladá zajatkyně dívka byla během obřadu přivázána k dřevěnému lešení a zabita. Měli také válečný spolek Děti Irusky - Opačníci. Členové spolku se nikdy neženili a byli stále pomalováni válečnou černou barvou. V historii je ničili mezikmenové války , cholera a neštovice. Kmen Pawnee podporoval USA ve válkách proti ostatním kmenů. Nepřátelé Arapahů, Šajenů, Siouxů, Komančů. Náčelníci - Petalašaro .
( v současné době obývají část území v USA - Oklahoma )
Bílý Kůň Dobrá Liška Orlí Náčelník Petalasaro Sluneční Náčelník Stateční Náčelník
SIOUXOVÉ ( SÚOVÉ ) - Lakotové
Tento národ z jazykové rodiny siu byl kdysi tvořen seskupením 7 jazykově a kulturně příbuzných kmenů, které sami sebe nazývaly Océthi Šakowin čili Sedm Ohnišť. Kolem roku 1650 obývali Siouxové území ve východní části Minnesoty. V této hustě zalesněné oblasti žili jako polousedlí lovci a sběrači. O tato území bojovali s algonkinským kmenem Odžibwa více než 200 let. Odžibwejové jim říkali Nadowe - is - iw - ug čili Malí Hadi. Toto označení prvně zapsali Francouzi pod názvem Nadovesioux nebo Naduesiu, později došlo ke zkrácení na Sioux . V druhé polovině 20. století začali Indiáni nahrazovat toto pojmenování slovem Lakhóta. Kolem roku 1780 bylo Siouxů odhadem 25.000, dnes asi 35.000. Konfedederace Sedm Ohnišť byla tvořena těmito sedmy kmeny :
a) Lesní - Mdewakanton - Vesnice u Tajemného jezera, Sisseton - Vesnice v níž se jedí ryby, Wahpekute - Střelci v listí, Wahpeton - Vesnice v listí. Tyto kmeny se souhrnně označují jako Santee. V jednotném dialektu tyto čtyři kmeny sami sebe označují jako Dakhóta.
b) Centrální - Yankton, Yanktonai souhrnně jako Vičijelové, ve svém dialektu se označují jako Nakhóta.
c) Západní - Teton - Vesnice v prérii. Tetonové se dále dělí na: Brulé - Sicángu - Spálená stehna, Oglala - Roztroušeni, Hunkpapa - Tábořící u vchodu, Minikonžu - Sázející u vody, Sihásapa - Černé nohy, Itázipčo - Sans Arc - Bez luků, Oohenunpa - Two Kettles - Dva kotlíky. Tyto kmeny mluví dialektem, v němž sami sebe označují jako Lakhóta. Slovo Lakhóta , Nakhóta a Dakhóta znamená Spojenec . Příbuzné je také nářečí Nakhóda, kterým hovoří kmen Assiniboin. Původně byli Assiniboini jednou ze severních tlup kmene Yanktonai. Tato skupina žila a částečně se i promísila s kmenem Cree. Časem začali Assiniboini dokonce bojovat proti kmenům Sedmi ohnišť . Neustálé války s kmeny Cree, Odžibwa, Sauk a Fox vytlačily kmeny Siouxů směrem na západ. Nejvíce se posunuly tlupy Tetonů a to až na Velké pláně mezi řekou Mississippi a řekou Missouri. Pláně na západě ale skýtaly obrovskou přednost k lovu - bizony, kterých zde bylo opravdu mnoho. Díky tomu přestávaly být kmeny Tetonů typickými lesními kmeny ale postupně pokračovaly v přerodu na Indiány z plání. Při postupu na západ v letech 1700 – 1750 ale museli Tetonové i Yanktonové zákonitě bojovat s Indiány, obývajícími tyto prostory. Hrozbou pro ně byly nepřátelské kmeny - Mandanové, Hidatsové, Omahové, Ponkové a Arikarové. Do roku 1750 porazili Tetonové kmeny Iowa i Omaha a vyhnali je z jejich lovišť. Poté Tetonové zvýšili tlak na území polozemědělského kmene Arikarů. V bojích proti tomuto kmeni postoupili Lakotové časem přes řeku Missouri dále na západ. Tetonové s Arikary ale i obchodovali. Důvodem byla velká stáda arikarských koní. Kůň totiž změnil Siouxům úplně život. Chtěli proto získat koní co nejvíce, jak krádežemi tak obchodem. Tetonům pomohlo také to, že v letech 1770 – 1775 řádila mezi polozemědělskými kmeny epidemie neštovic. Díky ní klesl počet nepřátelských Arikarů z 15 tisíc na 5 tisíc členů. Postupem času byli proto oslabení Arikarové vytlačeni na sever do prostoru mezi řekou Grand a Cannonball. Jako první z Tetonů překročil kolem roku 1775 řeku Missouri kmen Oglala. Tento předvoj dorazil časem až k Černým horám. Oglalové svedli o Černé hory těžké boje s místními kmeny. Během let 1790 – 1814 vytlačili na jih kmen Kiowa. Na západ od hor vytlačili Oglalové také kmen Šajenů. Mezi lety 1834 - 1843 byl pak mezi Šajeny a Tetony uzavřen trvalý spojenecký mír. V dalších letech 1822 – 23 svedli Oglalové boje s kmenem Absaroka a získali od něj území dnešního východního Wyomingu, jižně od řeky North Platte. Oglaly přes řeku Missouri následoval druhý kmen Brulé, který v bojích obsadil území od řeky White až po řeku Platte v Nebrasce. O tato loviště bojoval kmen Brulé s kmeny Ponka, Oto a Pawnee . Jako třetí proud přešel v roce 1795 Missouri tetonský kmen Minikonžu a osídlil loveckou oblast severovýchodně od Černých hor. Poslední čtyři kmeny označovaní jako Saone překročili Missouri až roku 1825. Tyto kmeny Hunkpapa, Itázipčo, Oohenunpa a Sihásapa pak kočovali mezi řekou Yellowstone a Cheyenne. Všech sedm kmenů tak postupně obsadilo obrovské kompaktní území a vytvořilo zřejmě nejsilnější seskupení v Severní Americe. Lakotové byli nejtypičtější představitelé prérijních lovců bizonů. Byli nejobávanějším prérijním kmenem, jak pro ostatní Indiány, tak pro Američany. Lakotské rodiny byly polygamní a patrilineární. Jednotlivé tlupy byly nezávislé a žili spolu v míru. Hlavním obřadem byl Tanec slunce. Podle náboženství Lakotů byl na počátku všeho kámen - Inyan, jehož duší bylo Velké Posvátné - Wakhan Tanka. Kromě Inyana existovala pouze čerň - Han. Ze svého těla a krve pak Inyan stvořil Zemi. Velké Posvátné je proto obsaženo ve všem. Formou vizí se pak u Lakotů odehrává komunikace s Velkým Posvátným. Vize většinou interpretuje svatý muž - wičaša wakhan. Lakotové končí své modlitby dvěma slovy mithakuye oyasin - všichni jsme příbuzní . Pro Lakoty je posvátné každé místo na Zemi - všude je střed světa. Nejposvátnějším místem jsou ale Černé hory. Zvláštní postavení má i minnesotský lom dýmkového kamene - Catlinitu v Pipestone. Hlavička dýmky z tohoto kamene tvoří pojítko mezi Velký posvátným a modlícím se člověkem při nejdůležitějším osobním obřadu - obřadu dýmky. Nejposvátnějším předmětem kmene je Dýmka bizoního telete - Ptehinčala čannupha. Tu podle hlavní legendy přinesla Lakotům věrozvěstka Bílá bizoní žena - Pte san wašte win. Hlavní skupinové či celokmenové obřady byly pro Lakoty tyto : Tanec slunce - wiwanyang wačipi, Očista v potní lázni - iniphi, Pláč o vizi - hanblečeyapi, Držení a osvobození duše - wanagi yuhapi na ayuštanpi, Dělání příbuzných - hunkapi aj. Také Lakotové museli časem podlehnout bílým. Po roce 1876, kdy zvítězili ve známé bitvě u Little Big Hornu nad 7. kavalerií, byli postupně zahnáni do rezervací. Památný masakr kmene Minikonžu u Wounded Knee v roce 1890 byl poslední tečkou za jejich způsobem života.
Válečné spolky: Tokala - Liščí doupě, Cante Tinza - Statečná srdce, Kangi Yuha - Vlastnící vrány, Miwatani
Náčelníci - Sedící Býk - Thathanka Yothanka - Hunkpapa, Žluč - Phizi - Gall - Hunkpapa, Šílený Kůň - Thašunka Witko - Oglala, Rudý Oblak - Mahpiya Luta - Oglala, Muž jehož koní se obávají - Thašunkhopiphape - Oglala, Skvrnitý Ohon - Sinte Gleška - Brule, Velká Noha - Si Thanka - Minikonžu
Úhlavní nepřátele Vran, Černonožců, Šošonů, Pawnee, Mandanů a Arikarů. ( V současné době obývají rezervace v USA - Severní Dakota, Jižní Dakota, Montana )









Sedící Býk Medvědí Roh manželka Mladý Medvěd Žluté Vlasy Gall Ztracená Medicína
Skvrnitého Ohona







Bílý Jestřáb Červený Pták Mula Grošovaný Kůň Mléko Rudý Oblak Zelený Ohon
ŠAJENI ( Čejeni, Cheyenne )
Jméno Šajen je odvozeno z lakotského slova Sha - hi´yena ( Sha - jena nebo Sha - ela) tj. mluvicí nesrozumitelným jazykem nebo také Lidé cizího jazyka. Sami sebe pak označují Tsitsistas. Výklad tohoto výrazu je několikerý např.„ ti, kteří patří k nám„ nebo„ ti, kteří jsou jako my„. Jiní jej překládají jako„ ti, kteří jsou odtud„ nebo„ Nejlepší lidé„ . Roku 1780 asi 3.000 osob, dnes celkem 10.800. Jazykově patří do algonkinské rodiny. Původně to byl zemědělský lid žijící okolo roku 1680 v lesích kolem pramenů Mississippi v dnešní Minnesotě. Zde obývali stálé vesnice, pěstovali kukuřici a zabývali se hrnčířstvím. Příchod Evropanů do oblasti Velkých jezer způsobil tlak na indiánské skupiny, které vytlačily Šajeny směrem na západ k řece Missouri. I zde zakládají Šajeni stálé vesnice a věnují se navíc sezónnímu lovu bizonů. Kolem roku 1740 získávají první koně. U řeky Missouri potkávají algonkinský kmen Sutajů ( Sutaio, Suhtai ) od kterého se údajně naučili, jak žít na prérii a lovit bizony. Od Sutaiů přebírají také obřad Slunečního tance. Do roku 1800 přecházejí pak všichni Šajeni ke kočovnému způsobu života a k celoročnímu lovu bizonů i chovu koní. Usazují se postupně na území mezi řekou Missouri a horami Black Hills. Během této doby Sutaiové zcela splynuli se Šajeny. Na počátku 19. století jsou Šajeni vytlačeni Lakoty do oblastí západně a jižně od Black Hills. Postupně uzavírají spojenectví s Arapahy a později i Lakoty. Díky spojenectví i své typické bojovnosti a tvrdosti vytlačují kmeny Kiowa, Ute, Pawnee a Osage. Do roku 1830 ovládli Šajeni oblast od východního Wyomingu po řeku Arkansas. V letech 1837-39 bohužel řádí na Pláních neštovice a Šajeni proto utíkají do hor. V roce 1849 jich ale další epidemie - cholera zabíjí na dva tisíce. Časem se navíc Šajeni rozdělují na severní a jižní větev. Severní Šajeni si říkali Omi´sis - Kuřáci a spřátelili se s Lakoty od kterých navíc převzali některé zvyky včetně oblečení. Ovládli povodí řek Yellowstone a North Platte. Oba kmeny tvrdě bojovali společně proti Američanům, přesto byli poraženi. Část Šajenů byla umístěna do rezervace v Oklahomě, tam je však kruté podmínky donutili k strastiplnému útěku na sever. Tlupa Tupého nože byla cestou zmasakrována ale lidé Malého vlka našli bezpečí v Sand Hills, nakonec jim byla přidělena rezervace v Montaně. Jižní Šajeni si říkali Sowonia - Jižané a lovili v povodí řeky Arkansas. Zde vytvořili spojenectví s Arapahy, Kiowy, Komanči a Kiowa - Apači. Společně válčili proti jiným kmenům a hlavně Američanům. Bojové tlupy se snažily žít co nejdéle na svobodě ale umírněnější z nich odešli během bojů do rezervací. Američané jejich tábory dvakrát zmasakrovali - Sand Creek 1864 a Wichita 1868. Po porážkách byli Jižní Šajeni přesídleni násilím do rezervace v Oklahomě. V čele kmene je rada 44 mírových náčelníků. Moc náčelníků nebyla automatická, závisela na autoritě a úctě. Instituce těchto náčelníků přetrvala do dnešní doby. Kolem roku 1850 se Šajeni dělili na deset tzv. „ posvátných tlup „. Ty byly volně organizované a byly prostoupeny spolky s vojenskou, obřadní či sociální funkcí. Tlupy byli např. tyto: Omisis - Jedlíci, Hevhaitaneo - Lidé provazců, Hotametaneo - Psí lidé, Oivemana - Strupatci, Sutajové a Hiseometaneo - Lidé z kopců. Muži vyhledávali obvykle manželku v jiné skupině a po svatbě se připojují k této její skupině. Ženatý muž se snažil vyhýbat své tchýni a téměř nikdy s ní nekomunikoval přímo, stejná pravidla platila pro snachu a tchána. Velký význam měli také válečné společnosti a jejich vůdci. Společnosti byli pro různé věkové skupiny a patřila k nim většina bojeschopných mužů. Stateční a vybraní muži v nich pak byli poctěni opatrováním posvátných předmětů ( buben, kopí, malované týpí, šerpa apod. ) Ke společnosti patřívaly čtyři svobodné dívky, jejich role byla reprezentativní a ceremoniální. Známé válečné spolky jsou: Červené štíty, Jeleni - Kopýtková chřestidla - Zahnutá kopí, Lišáci - Kojoti, Psí muži, Vlčí bojovníci - Lukové tětivy - Lukoví válečníci, Blázniví psi. Také ženy měly své společnosti např. Moneneheo - Vyvolené ženy, které zhotovovaly ty nejlepší ursoní ostnové aplikace a vyráběly náboženské předměty. Náboženskou funkci zastávaly také některé tajné šamanské společnosti, které sdružovali obřadníky a obřadnice. Zvláštní byla Opačnická společnost zahrnující muže a ženy, kteří se při obřadech vyznačovali podivným, obráceným chováním, které jim dávalo velkou duchovní sílu. Šajeni ve svém náboženství věří v posvátnou tvořivou sílu - maheo. Ta stvořila posvátné osoby či mocné duchy, kterými naplnila vesmír a kteří se podílejí na jeho běhu. Čtyři duchové sídlí na okrajích světa, další jsou na obloze. V zemi je duch, kterého Šajeni oslovují„ naše babička„. Šajeni také rozdělují vesmír do sedmi sfér, směrem vzhůru přibývá duchovního a ubývá tím materiálního. Za silné a posvátné považují také ptáky nebo jezevce. Důležitým prvkem jsou obřady, jejichž součástí jsou písně, motlitby, malování těla, kouření dýmky, drobné obětiny apod. Důležité je Vonhoam - obřad v potní chýši a postění na posvátné hoře Bear Butte. Hlavním je také obřad obnovy čtyř posvátných šípů, obřad bizoní čapky a obřad v příbytku Dárce života - Sluneční tanec. Posvátné šípy, první štít, skalpovou košili a myšlenku založení válečných společností přinesl Šajenům velký prorok Sladký lék ( Sladký kořen ). Bizoní čapku a Sluneční tanec přinesl z posvátné hory slavný prorok Sutajů jménem Vztyčené rohy. Této hoře obdarování - noahvos přikládají příslušníci kmene obrovský význam ve svém náboženství. Lze právem říci, že Šajeni patří k hlavním kmenům Plání a jsou řazeni mezi nejtvrdší bojovníky za záchranu svého způsobu života. Dodnes pevně drží své náboženské tradice a duchovní vnímání světa. Náčelníci - Černý Kotel, Malý Vlk, Tupý nůž, Orlí Nos, Vysoký Býk, Žlutý Kojot, Malý Plášť, Vlk s vysokým hřbetem, Větrný Vír ( dnešní výskyt - USA - Montana, Oklahoma )
Pro North Western Territory o.s. zpracoval Jiří Líčko - Ika Sapa
Jako zdroje byly použity tyto prameny :
Indiánská encyklopedie - Mnislav Zelený1994 Indiáni severoameričtí - Čestmír Loukotka 1931 Národy celého světa - Václav Hubinger, František Honzák , Jiří Polišenský 1985 Pláč ptáka Bouřliváka - Charles Hamilton 1965 Stránky www.indiancorral.cz 2011- Nahkohe Domorodí Američané